Silver- och guldsmederna Lena och Fredrik

Lena Åberg och Fredrik Lundberg är smederna bakom Lena och Fredrik silver- och guldsmide, med egen smedja belägen på vackra Kinnekulle i Västergötland. Tillsammans tar de fram unika och hantverksmässiga smycken i återvunnen ädelmetall åt sina kunder.

/

Ett smycke som de båda tyckte var extra roligt att skapa var ett mycket speciell beställning från den svenska rapparen Silvana Imam – ett stort hänge som Silvana själv säger är både som ett smycke och en skulptur i ett.

Genom åren har Lena och Fredrik skapat smycken och corpus både åt privatpersoner och andra kunder, som kyrkor, museer och företag. Inget uppdrag är för litet eller för stort – de arbetar helt enkelt med det de älskar, säger de, och har numera en både bred och lång erfarenhet.

/
/
Vi arbetar med det vi älskar – och Silvana Imams hänge var en extra rolig utmaning.

Ett särskilt uppdrag som vi gärna vill veta mer om är ett mycket speciellt hänge som den svenska rapparen Silvana Imam beställde av paret för några år sedan – ett större, häftigt hänge tillverkat efter den egna logotypen ”Helig”.

–   Det hela började med att jag en morgon fick ett mejl från Silvana Imam där det stod ”Hejhej Fredrik ring mig :)”. Jag trodde först det var ett skojbrev, men ringde iallafall upp och det visade sig ju att det faktiskt var Silvana som hade skickat mejlet. Det var en kollega till oss i Stockholm som hade hänvisat till oss – hon tyckte att uppdraget passade oss.

Berätta om smycket! 

–    Önskemålet var ett one of a kind-hänge i silver – det skulle passa på en kraftig kedja. Jag och Lena tänkte: ”Coolt, det här blir lite av en utmaning!” Sedan satte vi igång och skissade. Efter några mejl och telefonsamtal kom vi tillsammans med Silvana fram till hur smycket skulle se ut.

Hur såg hantverksprocessen ut från idé till färdigt smycke?

–   När vi tillsammans med Silvana hade kommit fram till en design anlitade vi en lokal designmodellör för att skulptera upp ett original av smycket i lera. Sedan tillverkade vi individuella silikonformar av de olika delarna av lerskulpturen – formar som vi fyllde med flytande vax. Därefter bearbetade vi själva vaxdelarna för att få fram detaljerna och förberedde delarna för så kallad cire perdue-gjutning – en gjutningsteknik där själva vaxet ersätts med smyckesmetallen.

Efter gjutningen bearbetade vi delarna igen, som nu var i silver – först grov bearbetning med fil, sedan en finare bearbetning med smärgeldukar. Slutligen slipade vi och putsade delarna för att få fram glansen och detaljerna, innan vi lödde ihop de större bitarna. Det är ett mödosamt hantverk att få ett sådant här smycke riktigt genomarbetat och fint – alla fogar ska filas, smärglas, slipas och putsas, smycket ska ”vitkokas” för att oxidera kopparen i silverytan (då håller smycket mycket längre mot oxidering) och slutligen ska det glänsas och finpoleras.

Vad var det svåraste i processen?

–   Håret! Eftersom smycket är så stort krävdes det väldigt mycket grundvärme i hela modellen för att lodet som skulle hålla håret och kepsen på plats skulle smälta. Håret lyckades därför smälta två gånger av värmen, och jag fick starta om processen tre gånger innan allt gick som planerat. Men när allt satt på plats var det perfekt.

Vad var roligast?

–   Förutom att det är väldigt kul att få göra ett sådant här häftigt smycke så måste jag nog säga att det var själva utmaningen som var roligast – att tänka ut hur vi skulle göra för att tillverka ett sådant stort och tungt hänge.