Text: Anders Fors och Jenny Fors Gentele
Foto: Ida Borg
Internationella studier och italiensk mästartradition
I början av 2000-talet reste Michiko till Italien för att fördjupa sig i konstgravyr på jaktvapen. I Brescia kom hon i kontakt med några av Europas främsta gravörer, bland annat Cesare Giovanelli, vars verkstad är internationellt erkänd. Att få arbeta hos Giovanelli gav henne inte bara förfinad teknik utan också en fördjupad förståelse för den italienska traditionens balans mellan ornamentik, precision och berättande i metall.
Brett hantverkskunnande – från smycken till möbelklassiker
Michikos arbete spände över ett imponerande spektrum. Hon utförde små, finstämda smyckesgravyrer inom guldsmedsbranschen, men också storskaliga projekt som krävde både konstnärlig helhetssyn och teknisk kontroll.
Ett av hennes mest uppmärksammade samarbeten var med Svenskt Tenn, där hon under många år bidrog med gravyrer på exklusiva möbler och objekt. För företagets 100-årsjubileum fick hon det prestigefyllda uppdraget att gravera Noaks Ark-satsbordet , en hyllning till Nils Fougstedts originaldesign. Hon hade även tidigare, år 2011, graverat det så kallade Stockholmsbordet, formgivet av Josef Frank och Nils Fougstedt.
Under 2023 porträtterades Michiko av Svenskt Tenn i hennes studio när hon arbetade med satsbordet Noaks Ark, ett dokument över hennes närvaro, precision och djupa koncentration i arbetet.

Gravörens roll
– mer än bokstäver och ornament
För den oinvigde kan det verka som att guldsmeden ensam skapar ett smycke. I verkligheten är yrket ett samspel mellan flera specialister: guldsmeder, juvelfattare, ädelstensslipare och handgravörer.
Det är handgravören som med stickeln skär i metall och skapar allt från bokstäver till ornament, landskap, strukturer och skuggspel , en konstform där endast fantasin sätter gränser.
Michiko behärskade detta med en säkerhet som fascinerade hennes kollegor. Den tekniska utmaningen i att skapa djup, rörelse och liv i en yta som från början är helt slät gjorde hennes arbete både respekterat och eftertraktat.
Minnet av en mästare
Arthur Kolehmainen, som under en tid satt som lärling hos Michiko, minns särskilt hennes unika känsla för proportioner:
”Michiko brukade säga att en millimeter kan låta lite, men i vår värld är en halv millimeter enormt mycket. Hon hade verkligen bemästrat konsten med proportioner och flöde i gravyr. Jag minns hur enkelt det verkade för henne att för hand rita upp en gravyr. Hon sa ofta: Det är omöjligt att gravera bättre än man har ritat upp, därför var förberedelserna alltid av högsta vikt.”
Hans ord fångar mycket av det som gjorde Michiko så speciell: hennes disciplin, hennes ödmjukhet inför hantverkets krav och hennes orubbliga respekt för processen.
Ett arv av odödliga konsthantverk
Michiko var under många år aktiv medlem i sin branschförening och deltog flitigt i kollegiala sammanhang. Hon lämnar efter sig ett omfattande arv av unika konsthantverk, objekt som kommer att leva vidare långt efter hennes bortgång.
Hennes gravyrer, oavsett om de sitter på ett smycke eller på ett bord, bär med sig hennes blick, hennes precision och hennes känsla för metallens oändliga möjligheter.
Vi kollegor i Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening tackar dig, Michiko, för mötet med dig som person, för ditt mästerliga hantverk, för den kunskap du delat med dig av och för det fina samarbete vi fått glädjen att dela med dig genom åren.
